MİNİMAL İNZAVİZ KALP CERRAHİSİ

OP. DR. HARUN GÜLMEZ

Minimal İnvaziv Kalp Ameliyatı (Küçük Kesi/Kapalı  Kalp Ameliyatı)

Cerrahi tedavi uygulamaları M.Ö. 460-370 tarihlerinde Hipokrat dönemine kadar uzanmakla birlikte modern cerrahi son 100 yıldır gelişme göstermiştir.

Kalbe cerrahi olarak müdahale 1950’li yıllardan sonra gelişmeye başlamıştır.

Kalbe ulaşabilme ve gerekli müdahaleyi yapabilmek için göğüs kafesinin açılması gerekliliği ameliyatların tanımında ‘açık kalp ameliyatı’ ibaresinin kullanılmasına neden olmuştur.

Cerrahi tecrübenin ilerlemesi ile birlikte tıbbi malzemelerdeki gelişmeler ameliyatların daha küçük kesiler ile yapılabilmesini mümkün kılmıştır.

Son 10 yıl içerisindeki gelişmeler göğüs kafesinin açılmasına gerek kalmadan, kaburga kemiklerinin arasından kalbe ulaşılarak ameliyatların gerçekleştirilmesine olanak sağlamıştır.

Minimal invaziv kalp ameliyatları toplumda ‘küçük kesi’ yada ‘kapalı’ kalp ameliyatları olarak adlandırılmaktadır.

Küçük kesi kalp ameliyatlarında en önemli unsur ‘‘iman tahtası’’ olarak bilinen göğüs kemiğinin kesilmemesidir.

İman tahtası kesilerek yapılan açık kalp ameliyatlarında ciltte 20-25 cm. lik bir kesi uygulanırken, küçük kesi kalp ameliyatlarında kemik kesisi uygulanmadığı gibi citte 6-7 cm. lik bir cilt kesisi bulunmaktadır.

Küçük kesi kalp ameliyatlarının yapılabilir olması, teknolojik gelişmelerin sağladığı teknik destek ile mümkün olabilirken, cerrahi ekibin deneyim, tecrübe ve yetenekli kişilerden oluşması başarıyı getiren en önemli unsurlardır.

Hangi rahatsızlıklarda uygulanabilir:

*-Küçük kesi yöntemi ile koroner bypass (CABG),

*-Kalp kapakçık onarım ve/veya değişimi (AVR, MVR )(aort, mitral, triküspit kapakçıkları),

*- Bazı doğumsal kalp hastalıkları (ASD gibi.) ,

*- Kalp tümör ameliyatları (Mixoma gibi)  gerçekleştirilebilmektedir.

Küçük kesi yöntemi ile yapılan ameliyatların en büyük avantajı göğüs kafesinin açılmaması ve iman tahtasının kesilmemesidir.

Açık kalp ameliyatı sonrası göğüs kemiğinin kaynaması 2-3 aylık bir süre alması nedeniyle bu süre zarfında  yan yatılmaması, araç kullanılmaması ve günlük yaşamda oluşabilecek çarpma ve düşmelerden şiddetle kaçınılması gerekir.

Küçük kesi ameliyatlarında kemik kesisi olmaması nedeniyle çok daha hızlı iyileşme süreci yaşanmaktadır. Ameliyat sonrası hareket kısıtlaması gerekmemektedir.

Cilt kesisi yapılacak ameliyata göre belirlenmekte olup sağ ya da sol 3. 4. kaburga kemikleri arasından 6-7 cm. uzunluğunda yapılmaktadır. Kalp kapakçığı ameliyatlarında sağ koltuk altı kesisi uygulanırken, koroner bypass ameliyatlarında sol göğüs önünde cilt kesisi yapılır.

Kapalı kalp ameliyatı nasıl yapılır ?

Kapalı kalp ameliyatı özel aletler ve robotik teknolojiler kullanılarak gerçekleştirilir. Ameliyat  esnasında küçük bir keşiden yerleştirilen endoskop (kamera) müdehale uygulanacak kalp alanlarının

Minimal invaziv kalp cerrahisi, birçok kalp rahatsızlığını tedavi etmek için yapılır. Açık kalp ameliyatları ile karşılaştırıldığında, Minimal İnvazis Kalp Cerrahisi birçok hasta  için daha küçük bir yara izi, daha az ağrı ve daha hızlı iyileşme anlamına gelmektedir.

Açık kalp cerrahisi ile karşılaştırıldığında Minimal İnvaziv Kalp Cerrahisinin temel olarak şu şekilde sıralanabilir:

• Daha az kan kaybı
  • Daha düşük enfeksiyon riski
  • Daha az ağrı
  • Hastanede daha kısa süre, daha hızlı iyileşme ve normal aktivitelere daha hızlı dönüş
  • Daha küçük, daha az fark edilir yara izleri

Minimal invaziv kalp ameliyatı herkes için uygun olmayabilir. Deneyimli ve tecrübe sahibi bir doktor ekibi tarafından detaylıca incelendikten ve gerekli testler yapıldıktan sonra olası riskler değerlendirilerek objektif olarak karar verilmesi gerekir.

Minimal invaziv kalp cerrahisi, eğitim ve deneyim gerektiren karmaşık bir cerrahi işlemdir. Minimal invaziv prosedürlerin gerçekleştirilmesinde gerekli uzmanlığa sahip cerrahlar ve cerrahi ekip içeren bir tıp merkezi tercih edilmelidir.

Ayrıca, eğer hastanın durumu Minimal yaklaşıma uygun değilse açık kalp ameliyatına değiştirilmesi gerekebilir.

Hazırlık Aşaması?

Minimal invaziv kalp ameliyatından önce, doktorlarınız ve tedavi ekibiniz size ameliyat öncesinde, sırasında ve sonrasında neler olacağını ve ameliyatın detaylarını açıklayacaklardır.

Ameliyatınız için hastaneye yatmadan önce, ailenizle hastanede kalışınız hakkında bve hastaneden çıktıktan sonra ihtiyaç duyacağınız yardımlarla ilgili görüşmeniz yerinde olacaktır. Doktorunuzlarınız eve döndüğünüzde iyileşmeniz sırasında takip etmeniz gereken talimatları detaylı olarak size anlatacaktır

Ameliyat sonrası yaşam:

Ameliyat öncesinde kullandığınız düzenli ilaçlara nasıl devam edeceğiniz, ameliyat öncesinde ne kadar süre ile aç kalmanız gerektiği ile detaylar ile ilgili inceden bilgilendirme yapılacaktır. Hekiminize düzenli aldığınız ilaçları göstermeyi unutmayın.

Hastaneye gelirken…

• İlaçlarınızın listesi, mümkünse ilaçlarınızın kendisi
  • Gözlükler, işitme cihazları veya protezler
  • Fırça, tarak, tıraş ekipmanı ve diş fırçası gibi kişisel bakım öğeleri
  • Gevşek, rahat giysiler
  • Okumaktan hoşalancağınız kitap, cep telefonunuz, tablet, bilgisayarınızı getirmeniz daha konforlu bir zaman geçirmenizi sağlayacaktır.

Ameliyata girmeden önce:

• Takı
  • Gözlük
  • Kontakt lensler
  • Protez
  • Ojelerinizi çıkarmayı unutmayın

Alerjik bir reaksiyonunuz varsa bunu mutlaka hekiminizle paylaşın

OP.DR. HARUN GÜLMEZ

İLETİŞİM