Karotİs Cerrahİ TedavİSİ

OP. DR. HARUN GÜLMEZ

KAROTİS CERRAHİSİ:

Damar sertliğine neden olan Aterosklerotik plak, boynunuzdaki şahdamarından beyne kan akışını engelleyebilir.  Bazen pıhtı atmasına neden olur ve inme ve felç gibi istenmeyen durumlar yaşanabilir. Şahdamarındaki (karotis)  aterosklerotik plağın ameliyat ile çıkarılmasına “karotis endarterektomisi” denilmektedir.  Karotis endarterektomi ameliyatı karotis darlığı sonucu gelişebilecek inme ve felç gibi olayları engelleyen bilinen et etkili tedavi yöntemlerinden bir tanesidir.

Yaş ilerledikçe damarlarda dolaşan kolesterol ve yağ parçacıkları damarın iç yüzüne yapışarak plakları oluşturur.. Plak büyüdükçe damar tıkanmaya başlar ve esnekliğini kaybeder. Buna “ateroskleroz “ denir. Dir ve bu da pıhtı oluşumunu tetikler.  İlerleyen zamanda damar tamamen tıkanır ve beyine giden kan akımı azalır.  Genelde felçle sonuçlanır.

Endarterektomi bazı durumlarda yüksek riskli olduğu için özenle değerlendirilmelidir:
– İleri yaş ve/veya ileri evre kanser
– Karotise erişmenin güç ve tehlikeli olması
– Beyin damarlarında eşlik eden başka hastalıkların olduğu durumlar.

Ameliyat Öncesi:
Ameliyat öncesinde başlıca karotis renkli Doppler ultrasonografisi, MR anjiografi yada anjiografi gibi detaylı tetkikler yapılır.

Ameliyat öncesinde hastaların kan basınçlarının yüksek olmaması önemlidir

Ameliyat sonrası:
Karotis ameliyatından sonra hasta birkaç gün hastanede kalır. Bu sürede beyin fonksiyonları, kan basıncı ve operasyon yerindeyi iyileme takip edilir.

Hastaneden çıktıktan sonra bir kaç hafta süreyle yoğun egzersizden kaçınılması,  araç kullanmaması tavsiye edilir.

Genelde bir kaç hafta içerisinde normal hayatalrına geri dönerler.

Ameliyat sonrası damarın tekrar daralmaması için hastaların ideal kilolarını korumaları, yüksek kolesterol ve şekerden kaçınmaları, düzenli egzersiz yapmaları, doktorununun veridiği reçeteyi almaları edilir.

OP.DR. HARUN GÜLMEZ

İLETİŞİM